14 April - Japanska jätteostron

Skal från japanska jätteostron
 
En dag som jag hade tänkt att utnyttja genom att sola och inte göra något alls mer än att sitt och njuta - men lurad - det var dis och blåste. Ok - då stacka Olle och jag ut till bigården för att stabilisera det jag satt ihop med remmar. Det blir bra - nu har vi utrymme för ytterligare 2 bikupor - sen mäktar vi nog inte med mera.
När vi var klara gick vi ner till stranden - jag älskar verkligen att gå omkring och botanisera i strandkanten. I dag var det riktigt lågt vatten vilket innebar att jag kunde he mig ut en bit. Vid den här tiden skall man plocka musslor - men isen har tagit de strandnära bestånden så jag har inget bra ställe. Men till min glädje hittade jag ett par japanska jätteostron - dom är fantastikst goda att lägga på grillen men nu fick det bli stekpannan. Man kan säker äta dom råa som ostron men dom är väldigt stora.
I Lasse Bergs bok om människans utveckling så hävdar ju han och fler med honom att utvecklingen tog ordentlig fart i och med att snäckor, musslor, fisk och skaldjur hamnade på menyn. Det vill jag tro - för det känns så bra att äta! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0