16 April - Tackor till sjöss

Två tackor på väg till Vrångö på Ylva
 
Uppe med tuppen klockan 05:00 - idag skall vi hämta fåren hos familjerna på Gångamad. Den nya My hennes två lamm Elsa och Ernst samt ungtackan Disa skall får komma till Vrångö. Det har varit en väldigt lång dag - hyra vagn och sen köra till Fotskäl och lasta fåren tog mycket längre tid än jag trott. Allt gick dock väldigt bra med transporten sen var det dags för den stora utmaningen - Styrsöbolagets passagerarbåtar. Nisse och Vivan mötte upp på Saltholmen och vi lastade av fåren. Nu skulle vi se hur dom klarade detta. Gotlandsfår är ganska små och vid detta tillfälle var min man mycket glad att jag valt just en lite mindre ras. Allt gick bra.
På Ylva var det två härligt positiva däcksmen som lät oss följa med med fåren.Heja dom! (ledamt nog fick vi höra att dom fick skäll som lät oss följa med.)
Väl hemma på Vrångö pustade vi ut några minuter - vi var blöta och lite frusna - men nu började den långa promenaden med två lamm i famnen på Nisse och Vivan och två tackor i band till mig och Olle - sen fick vi byta för lamm är tunga när man skall bära dom från Mittvik till fårhuset.
Nu är alla på plats och dom ser väldigt nöjda ut - och jag kommer att somna gott ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0