4 April - Krokus, potatis och leenden

Krukmakeri på Gotland
 
Krokusen på sydsidan står i full blom - det har hänt på 3 dagar! Tre dagar som jag jobbat i stan så det känns lite som jag missat processen. Men nu står dom där vackert ljuslila med orange pistill.
För tre år sedan köpte jag massor av saffranskrokus i tron att jag skulle kunna odla saffran - dom växte satte blad men inte en enda blommade - efter två år gav jag upp. Men det lär finnas en saffransodling på Gotland - tror jag det är. Saffran är en god krydda - den bär en känsla av lyx.
Idag var jag på grönsakstorget och nu träffade jag på mannen som säljer sättpotatis - i morgon skall jag nog hinna dit innan drejningen och köpa årets Amadine, Cherie och kanske Rosenpotatis  - sen får det bli en tidig sort i säckarna. Bara vår i luften - människorna tinar upp och leenden finns överallt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0