11 Februari - Bettys sjörövargryta

Plura, Anja, Mys och Grynet
 
Betty var en av våra tackor - hon var trevlig men väldigt tjock och i kombination med en krokig benställning så blev det för jobbigt för henne. Hon var nog 4 år när vi tog bort henne. Jag tycker att man skall använda så mycket som möjligt av det våra får ger - alltså blir även Betty middagsmat. Idag har jag gjort något som påminner om sjömansbiff men på får - så biff..näe ..det blir fel. Så för att hedra Betty skapar jag en sjörövargryta med mycket lök, vitlök, morot, selleri, oxfond, porter och utskuren får rygg. Det får koka  länge i ugnen i en lergryta á la 70-tal. Det blev jättegott!
 
Vi är bra på att ta till vara på det fåren ger men vi kan kanske bli bättre om vi skaffar en rök - rökt, torkad fårbog eller stek kan nog bli en delikatess - dessutom är det något visst med att röka mat det är ett genuint hantverk.
En av mina inspirationsböcker för äldre tekniker och riktiga långkok är Jens Linders bok ;Det glömda köket.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0