15 Februari - Det vackra granatäpplet

Idag har jag mest hoppat runt mellan olika sammanhang, vilket sätter sina spår. Det blir svårt att koncentrera sig och jag upplever mig rätt fladdrig....så vad hittar jag då som kan göra dagen till något unikt.
Jag hittar det Eva hittade - granatäpplet! Igår var jag i frukt- och grönsaksaffären vid Wieselgrensplatsen och där hade dom staplat ett berg av granatäpplen, så vackra i alla sina bruna och röda toner. Jag köpte ett och tog med till fikat på drejkursen.
Granatäpplen är ju fyllda av små rubinröda ädelstenslika kärnor - så speciella. Men utsidan , det lite läderaktiga skalet i vacker dov rödbrun färg slår det mesta. Formen är också fulländad -  rund men ändå lite kantigt. Marc berättade om sin mamma som brukade rensa granatäpplen och lägga kärnorna i en skål och stänka över lite rosenvatten eller apelsinblomsvatten - och så var dagens  dessert i Marocko..
Jag läste också att man kan färga med granatäppelskal - Ja! nästa färgutmaning är antagen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0