27 Februari - Musslor

Kärleksört
 
Dimman fortsätter att ligga som ett täcke. Nu när det går ner i temperatur på eftermiddagen så bildas frost på alla träd och buskar. På bussresan från stan till Saltholmen blev det vackrare och vackrare ju längre mot Saltholmen man kom.
Efter middagen blev det en stund famför TV:n  - i sveriges mästerkock lagade dom till pilgrimsmusslor. Jag har aldrig tidigare sett färska pilgrimsmusslor och det var ju naturligtvis lite spännande för en mussel- och snäck älskare som jag är.
Det är vid denna tiden de vanliga blåmusslorna är som finast, dom håller sig fina och välmatade till vattentemperaturen passerar 12-13 grader då släpper dom sin rom och magrar av. Det har jag fått lära mig av min bordskavaljer på ett 50-års kalas. Så snart vill jag ner i vattnet för att plocka - om jag nu kan hitta ett bra ställe. De senaste åren har isen gjort stor skada på strandnära musslor. För ett par år sedan kunde man se mycket mussla och även japanska jätteostron - en art som troligtvis "rymt" från odlingar eller kommit via båtarnas vattentankar. I vilket fall så var dom fantastiskt goda - allra godast lätt halstrade på grillen. Mmm snart får det bli musslor..fredag kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0