3 Februari - Frökex och ullgarn

 
Misstag kan ofta leda till positiva överraskningar! Idag har jag praktiserat just detta. Jag skulle göra frökex vilka skall bakas och torkas på 120 gr - glatt slängde jag in kexen ugnen - men aj aj termostaten stod på 220 gr. Efter 20 minuter doftade det lite väl mycket - misstaget var gjort! och vips hade kexen fått en lite rostad tuch och lite brända kanter - inte så dumt. Dom fick fortsätta torka på 120 och blev kanongoda!
 
Kexen är en egen utveckling av ett LCHF kex recept. (tahini är utvecklingen)
1½ dl linfrö, 1 dl solrosfrö, 1 dl pumpakärnor, 1 dl sesamfrö - vatten så det täcker - låt stå tills det tjocknat och linfröet blivigt "slemmigt". Rör ner 2 msk tahini och krydda med flingsalt. Mer vatten till det har en konsistens av tjock youghurt - låt gärna stå ett par timmar till. Bred ut ett tunt sammanhängande lager på bakplåtspapper - in på 120 grader (eller rosta dom som ovan). Öppna ugnsluckan då och då för att släppa ut ånga - 1 timme. Ut ur ugnen klipp/skär remsor och vänd på dom. In i ugnen och torka en timme till. Bryt i bitar och ät med lite ost!
 
Det blev mer tid vis spisen då jag har "chockat" mitt handspunna ullgarn. Mot mången annan erfarenheter och kunskap har jag fått lära av min "spinn fröken" att garnet skall ner i 90 gradigt vatten ett par minuter sen upp och ner i ett iskallt bad - kramas ur för att sen daskas mot något hårt/bord eller liknande. Jag daskar garn på verandan så det skvätter! Detta gör man för att det stickade plagget skall hålla form. Spännade process som också tycks göra garnet mjukt och på något sätt fördela "tvinnet"!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0