17 jaunuari - Lisa Johansson

 
Antikvariat - vilken otrolig miljö - att det fortfarande finns kvar. Det var liten upplevelse att kliva in böckernas, vykortens och LP skivornas värld. En lukt av damm och gamla böcker, en speciell doft - ganska härlig. Framförallt känns det härligt att det finns antikvariat kvar i en digitaliserad värld. Jag hittade mina växtfärgar böcker bland annat en bok av Lisa Johansson som heter "Gamla i lappmarken känd växtfärgningsrecept" .
Denna kvinna lär ägnat en stor del av sitt liv åt färger. Det är henne jag har att tack för min lyckade rödbetsfärgning. För fyra dagar sedan började processen med att ugnsbaka rödbetor som sedan skars i småbitar och hamnade i ett varmt vatten bad med lite alun - sen i med garnet. Efter fyra dagar har garnet fått nästan faluröd färg - färgen håller för sköljning - Tjooohoo - man kan ha roligt med rödbetor också - nu är frågan om det skall bli tallkottar, avocado eller gurkmeja nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0