2 januari - Väckarklocka

 
När jag satt vid spinnrocken så hade jag återigen radion på och kanske var det en återblick till - en intervju med Margot Wallström. Vilken kvinna! Jag tycker att hon förmedlar ett äkta engagemang - hennes röst och hennes ordval speglar verkligen att hon gör saker på riktigt - allt var kanske inte så genomtänkt men det hon sa kändes i magen - hon förmedlar att det är egna upplevelser och erfarenheter tillsammans med kunskap som bygger hennes ställningstagande. Intervjun avslutades med att MW bekymrat talar om generationen som inte vill lämna något efter sig, som bara vill förbruka och leva i nuet. Låter som många i min generation och generationen före. Men, det är inte det jag vill  - inte leva i nuet som om framtid inte finns - utan mer rätt uttryckt är kanske att förvalta nuet genom att stanna till och fånga glimtarna som passerar - att lära mig av det jag ser och hör och att skriva om detaljerna gör att det får ta en loop i hjärnan till. Tack!
 
 
Jag blir glad över att höra kloka kvinnors röster - hon nämnde Elin Wägner som var en föregångare för både miljö och kvinnofrågor. Det gav mig den där lilla puffen att välja "Väckarklocka" som min nästa läsupplevelse.
 
Att spinna är lite av meditation - jag behöver fokusera på det jag gör och att spinna kräver hela min närvaro ....nästan - det gick ju att ta in en tankeslinga från ett samtal mellan två kvinnor på radion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0