27 januari - Spinnrocken

Att göra saker från grunden är något som lockar. Så som fårägare vill jag ju ta till var på så mycket som möjligt från djuret däribland ullen. Vi klipper fåren själva och det är starten på den långa processen till färdigt garn.Sen skall man sortera och göra rent ullen från de värsta trassell och "bös" samlingarna. Ta bort eventuella dubbelklipp och sen packa ullen i papperspåsar - om man inte villl tvätta och karda själv. Jag har prövat men gav upp tvätt och kard processen - den var mig övermäktig. Så i dagsläget lämnar jag ullen till Ull i Väst - ett litet spinneri inte så långt från Alingsås. När jag får tillbaka ullen är den tvättat och kardad till förgarn - smala remsor av kardad ull. Sen är det dags att spinna - spinner gör jag på en ny rock som jag fått av mamma Ingrid och pappa Stig - en underbar present! Spinnrocken är en Ashford Traveller - en kompakt och bra rock med dubbelpedal.
Från Fleur, Anja, Hedda och Mys och deras kompisar får jag ett vackert garn i naturvitt, ljusgrått, mörkgrått och svart. Det natuturvita garnet blir bra material för mina färgexpriment.
Gårdagens gurkmeja expriment blev helt Ok - lite mer år orange än färgningen med lökskal.
 
En stund vid spinnrocken är dagens meditation....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0