5 januari - Lökskal

 
En fuktig och kall dimma sveper in hela ön i molnvitt. Mistluren på Vinga låter - det är någon visst med tät dimma. Det lite mystik över det och kanske romantik - jag får en bild av slutscenen i "den franske löjtnantens kvinna" där hon står långt ute på en pir och dimman sveper in.
 
Nåväl...vad gör man en dimmig dag? Jag har länge varit nyfiken på att växtfärga och botaniserat runt på webben och i böckernas värld för att lära. På alla bilder hänger det garn i skalor av färger i vacka utemiljöer och det är sommar. Så mitt första färgexprimen får vara i liten skala för nu är det vinter och jag är i köket. Jag har samlat lökskal och inser att det räcker för 100 gr garn.
Jag betade garnet med alun och sen ner med det i ett bad av avkokade lökskal - härliga färger uppstår och det bubblar försiktigt i kastrullen. Resultatet står just nu på kylning och det ser så häftigt orange ut. Tänk att man kan ha så kul med lite gamla lökskal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0