14 Juli - Dags att slunga honung

En honungsram i "slungen"
 
Första honungsslungningen för i år!
Våra bin är ju lite bråkiga i år - byter drottningar och bråkar med oss i största allmänhet. Det kommer också att innebära lite honung. Denna första slungning gav 13 kilo - vi är bortskämda med mer än dubbelt så mycket. Men honungen är som vanligt sanslöst god. Vi får vara sparsamma och hoppas på att B-kupan kan samla lite mer åt oss.
Idag har jag också testat min flädercider - det bubblade som bara den och smakade riktigt bra. Den är fortfarande lite söt så den får stå en vecka till innan jag provar igen. Det var väldigt enkelt - 8 stora fläderblommor, 8 liter vatten, 1 kilo socker och 1 dl äppelcidervinäger - 3 dagar i spann och sen 2 dagar på öppna flaskor. Dags att korka igen och sen skall det stå 3 veckor.
Det finns mycket spännande att göra av blommor, blad, frukt och grönt!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Nu...helt plötsligt, upptäckte jag att hela min näsa var täckt av honung...det har luktat gott hela dagen men jag tänkte att lukten satt i slemhinnorna...vådan av "fri ätning"...:-)

2013-07-14 @ 18:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0