28 Juni - Erik - han med ull och fällar

Kroll liljan den trollska..
 
 
Heja Västtrafik! för idag har jag tagit mig från Vrångö till Nääs slöjdseminarie. Det funkade utmärkt och sista stäckan var en fantastiskt vacker promenad med sommar ängar på var sida med betande hästar och så småning kom jag fram till den samling vackra byggnader som hänger ihop med Nääs slöjd.
Idag har jag tovat med Erik Torstensson - som egentligen skulle behöva en hel sida hyllningar. En god, avslappnad och generös man som hjälper oss och delars sina erfarenheter och kunskap om ull.
Under dagen har vi jobbat i par och tovat fårfällar. I grunden finns en fäll från ett får som bara är årsklippt - på den lägger man två lager ull och tovar, rullar och sträcker i omgängar - sen sköljde vi detta i skön. Åtta kvinnor på bryggan med fällar i vattnet - vilken under bar känsla och en erfarenhet jag delar just med dom här kvinnorna.
Åhhhhh vad jag gillar ull ..... fåren ni kan ge fällar och fortsätta beta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0