9 Juni - Ingefära, korriander, apelsin eller dill.

Lax och egen odlad sparris
 
På morgonen gick jag och Vivan för att titta till Fleur - hon verkar långsamt komma tillbaka till sitt forma jag. Hon kan fortfarande inte stå själv men blir starkare för varje timme. På eftermiddagen bräkte hon till sina lamm!
Det stora glädjeämnet idag var att vattenkylning på båtens motor hade reparerat sig själv - alltså var det luft eller något som spärrade vatten intaget - nu funkar det och glädjen är stor! Nu skall vi masta på sen drar vi ut på makrillfiske - härligt. Jag längtar till att tuffa runt med dörjen på släp och känna att det nappar då och då.
Fram till dess får vi nöja oss med köpe fisk. Lax är en favorit (svårt när jag helst inte vill köpa den odlade - jag har lite dåligt samvete). Laxen skall helst vara kallrökt eller gravad. Laxen på bilden är hemgravad med färsk ingefära - det blir riktigt gott, likaså med korrianderfrön eller apelsinskal - den gamla dillen är dock inte att förakta - gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0