16 Mars - Inga lamm 6

Anja en grånad skönhet
 
Nu börjar arbetsrummet omvandlas till barnkammare för lite olika grönsaker.
Idag har det varit den första stora omskolningsdagen för chili plantor och purjolök. Purjolöken är ett jäkla pill eftersom jag sätter varje planta i en liten egen "ruta" i frigolit behållaren. Chili är lemon chili och lemon drops och båda har nu små snygga plantor med två bladpar. Jag valde att vänta lite med tomaterna - en vecka till blir nog bra och alla fyra sorter har kommit. Den lilla kruktomaten Vilma är pålitlig 13 av 14 från har blivit små plantor - det är bra.
Ute i fårhagen händer just ingeting - Anja låg kvar inne i huset så hon har nog inte lång tid kvar till lamm. Hon är gammal - 10 år så jag hoppas att lammningen skall går bra. Hennes systertacka Laura slutade sina dagar i en tråkig lamm historia. Erfarenheterna från det tillfället tror jag hjälper oss att rädda liv på många lamm och tackor. Det är arvet Laura lämnade. Fårskötsel är så mycket av livets alla sidor, massor av sol men också svarta moln som tillfälligt skuggar. Det är livet på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0