28 Mars - Handarbete

Mormor Annas handarbete
 
Full av förväntan cyklade jag ut till fårhuset 06:30 för möta nya lammungar.....tji fick jag inte ett lamm mer än Pär och Elvira som nu är stora och har massor av skutt och spring i benen. På förmiddagen fick dom gå ut och dom sprang runt som tokar ända till Plura bagge triggades av det och blev alldeles galen. Så vad gör vi nu med honom - korv och färs ligger nåra till hands. ....vla bagge!
Skärtorsdagen har varit härligt lugn - jag hade en underbar stund i solen med Svenska Fåravelsförbundets tidning, Bitidningen och min absoluta favorit Hemslöjden. Hemslöjden handlade om rot slöjd - ett material som jag inte känner till så mycket om. Trä och andra hårda material tillhör mina utvecklingsområden - om det ens är möjligt att utveckla. Träslöjden i skolan var ganska plågsam för att inte tala om mina stackars föräldrar som fick mina alster. Allt som har med textil och mjuka material funkar desto bättre och är en njutningfull syssla.
Handarbetande kvinnor har finns i släkten mamma Ingrid broderar och stickar de mest fantastiska alster och mormor Annas specilalitet var broderi - tvistsöm - som jag tror kan ha ett annat namn och som av någon anledning känns typiskt för skåne.
Den hänger ihop - livsväven..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0