6 Mars - Ankan Anki och mormors ingefärspäron

Gotlandsfåren på Pilane - kulturdjur
 
Idag har jag blivit glad över minst två saker - den ena är Nordens Ark som arbetar för att bevara dels gamla lantraser och djur som är hotade. Parken är en fantastisk plats att besöka och bevarande arbetet är behjärtansvärt. Visst känns det viktigt att kommande generationer kan får bekanta sig med lantraser som Wermlandsfår, svensk gul anka, det nordiska honungsbiet och alla andra raser. Det känns gott att stödja verksamheten med en liten peng och få en väggalmenacka med vackra bilder.
Det är också lite till minne över dom tre ankor som funnits i mitt liv - ankan Anki som var en fransk anka och så Jackson och Kajsa från Styrsö som var just av sorten Svensk gul anka.
 
Det andra glädjas över är alla goda dofter - till exempel doften av nybakade kanelbullar. En doft som låg i luften då jag åt lunch i Gårda. Krydd dofter är ljuvliga , kanel, kardemumma, anis, fänkål och ingefära. Kryddor som kan ingå i såväl desserter som middagsmat. Det indiska köket doftar oftast av de här kryddorna.
Ingefära är en krydda som påminner om min barndom - min mormor gjorde dom godaste ingefärspäron man kan tänka sig. Jag vet inte om det är möjligt att få dom så goda - mycket ingefära, socker, goda päron och ett långsamt kok under lång tid. Mycket omtanke bakom och dom skall serveras med vispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0