11 Maj - Rabarber

Blekta stjälkar
 
Rabarberdags! Vi har rabarber som växer oss över huvudet - jag är ganska bra på att ta till vara men när det gäller rabarberna fixar inte ens jag det. Det blir sylt med kanel och ingefära, marmelad med vanilj, chutney med indisk kryddning och pajer. De första rabarberna är ju fantastiska - jag hittade en keramik kon i svart i containern för att par år sedan och den använder jag för att bleka de första rabarberstjäkarna - det gör att man får en mjäll, rosa och ganska mild stjälk - jättegod till den första pajen.
Jag och Ulrika gick en gång en kurs - i Grästorp - som handlade om småskalig odling - då var just rabarber ett ämne. Det finns en marknad för att odla rabarber - jag kommer inte riktigt ihåg varför men jag tror det var bäde som utfyllnad i annan sylt och ett behov inom industrin - oxalsyran antar jag. Nåväl vi kom inte så längt men platsen vi bor på verkar var gynsam  mark för rabarber. De vacka stora bladen inspirerar ju också till olika typer av skålar, fat och fågelbad i tex betong eller lera!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0