19 Maj - Ull på Nääs

Tovat av Erik Torstensson
 
Ull är ett fantastiskt material - hur många gånger har jag sagt det? Men så är det....idag har jag varit på Nääs slöjseminarie och lärt mig tova med lite grövre material , blandningar och att tova runt mallar. Kursen hette tova till trädgård. Spännande och Erik började med att berätta om ullens möjligheter i trädgården - 2 år tar nedbrytningsprocessen - vilket innebär att ull är bra marktäckare. Det finns också dom som hävdar ett en rand med ull på marken eller en ytterkruka av ull stoppar mördarsniglarnas framfart. Dom gillar inte att krypa på ullen. Kanske sant...Min produktion idag blev två skålar/krukor, den ena med möjlighet till att trä in en stålställning för att göra ben till krukan.
Jag har verkligen haft en heldag med ull, vacker natur god soppa och en bra lärare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0