6 Maj - Morötter under halm

Tonårslammen hänger vid huset
 
Ikväll har jag suttit klistrad framför Tv:n för att se den danske bondlurken - han är härlig. Dagens avsnitt kanske inte var så kul med att riva hus....men morötterna. Att täcka morötter med 30 cm halm och de klarar vintern i jorden var helt nytt för mig. Det är ju inte lätt att vinderförvara rotsaker. I Onsala hade jag en cementring nedgrävd i husgrunden - med en lucka i köksgolvet - där kunde jag förvara en del. Jag har haft en del funderingar på om man skulle kunna göra på liknande sätt - men bara som ett hål i marken med singelgrus i botten på ett rör och en isolerad lucka. Om jag någon gång kommer igång med kolonilott kan man kanske tänka sig att utveckla ett sådant projekt för att förvara potatis och kanske lite syrade grönsaker. Ja, bonnlurken i Danmark väcker lite lust och kreativitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0